Een schepen van verbinding, quoi?

Okee, het lijkt alsof ik me enkel focus op welzijn en cultuur. Dat zijn nu eenmaal de sectoren waar ik me professioneel en in mijn vrije tijd mee bezig houd. Maar ik wil me daar niet toe beperken.
Zo ben ik ervan overtuigd dat Herentals wat meer verbinding kan gebruiken, letterlijk en figuurlijk.

De afgelopen 4 jaar werkte ik mee aan een betere busverbinding tussen Morkhoven en Herentals. Door de hervormingen van De Lijn was het op een gegeven ogenblik niet meer mogelijk dat mensen uit Morkhoven goed en comfortabel de bus naar het ziekenhuis konden nemen. Het kostte heel wat moeite, maar samen met onze schepen van mobiliteit Jan Michielsen en collega’s Ludo Van den Broeck en Roald Deckers, konden we een basisverbinding verzekeren. Dat werk is nog niet af. De werking van De Lijn wordt nu verder gestructureerd in vervoerregio’s, en daarin moet de stad het voortouw nemen. We moeten gaan voor betere verbindingen tussen centrum, deelgemeenten, industriegebieden en buitenwijken.

Hokjes overstijgen

Op gebied van mobiliteit en verkeersveiligheid ligt er ook nog heel wat werk op de plank. Als papa van 2 zoontjes van 4 en 8, wil ik me mee inzetten voor een veiliger en fietsvriendelijker Herentals. Toen een aantal raadsleden uit de oppositie aandacht vroegen voor de problematiek van overdreven snelheid, steunde ik vanuit de meerderheid hun vraag tot meer controles en efficiënter optreden van onze politie. Ook op die manier zorgde ik voor verbinding tussen meerderheid en oppositie.

Ik verbond ook meerderheid en oppositie toen ik samen met Peter Verpoorten de stad vroeg om de Curieuze Neuzen-actie helemaal te ondersteunen. Iedereen die een meter installeerde aan haar of zijn gevel, kreeg de deelnameprijs terugbetaald. Dat initiatief werd trouwens over heel Vlaanderen gekopieerd door allerhande lokale besturen. We zijn nu benieuwd naar de resultaten, zodat we in de toekomst zinvolle acties kunnen opzetten om onze luchtkwaliteit te verbeteren. Met het Stadspark en Begijnhofpark hebben we eindelijk nieuwe groene longen in Herentals, en er mag nog meer groen in het straatbeeld komen.

   

Creatieve lokale en sociale economie

Het liefst van al verbind ik mensen en ideeën uit verschillende sectoren. En zo droom ik ervan om mobiliteit, tewerkstelling, lokale en sociale economie te verbinden in 1 project: de HUBER of HELIVEROO.

Net zoals je in grote steden ubers of deliveroos ziet rijden met mensen of producten, zouden we door de oprichting van een Herentals Mobiliteitsbedrijf een riksja- of boodschappendienst kunnen ontwikkelen voor verplaatsingen en transport in en rond Herentals. Je zou hiermee extra (sociale) tewerkstelling kunnen garanderen, vriendelijke mobiliteit een kans geven, en tegelijk winkelen in Herentals aantrekkelijker maken.